Met verschillende organisaties zijn wij bezig om onze werkzaamheden, die zijdelings te maken hebben met het ondersteunen van mensen met een verstandelijke beperking, zo eenvoudig en efficiënt mogelijk te maken voor cliënten en medewerkers. Zo hebben wij in samenwerking met @Maud de Vries, van www.strippenkaart.nl gekeken hoe wij de digitale strippenkaart kunnen inzetten voor het 'voedingsgeld' voor cliënten.

Voedingsgeld

Bij De Waerden krijgen cliënten ‘voedingsgeld’. Met het voedingsgeld hebben cliënten zelf de keuze hoe zij het uitgeven. Het kan in ‘natura’ - dus altijd mee-eten bij de locatie. Of af en toe mee-eten bij de locatie en de overige dagen zelf voor een maaltijd zorgen. Of volledig zelfstandig koken en maaltijden regelen. 

Voor de mensen die af en toe aanschuiven om mee te eten bij een locatie gebruikten wij een ouderwetse strippenkaart. Cliënten kochten een strippenkaart en als zij mee aten werd er, handmatig, een stripje afgetekend. Deze ouderwetse wijze werkte redelijk, maar kende veel administratieve handelingen. Vanaf deze maand is de strippenkaart vervangen voor een digitale strippenkaart. 

Digitale strippenkaart

Samen met de bedenker @Maud de Vries hebben we de maaltijdregistratielijsten omgezet naar een efficiënt en effectief werkbare digitale strippenkaart die voor iedereen meer gemak brengt. 

De cliënt betaalt in een keer een aantal strippen. Daardoor is het duidelijk hoeveel voedingsgeld een cliënt nog heeft voor andere maaltijden. Omdat het digitaal gaat, is het per locatie inzichtelijk wie wat en wanneer heeft betaald. En net zoals bij de offline versie moet er nog afgestempeld worden. Dit gaat ook digitaal en de link van de stempel wordt naar de cliënt gestuurd. Zo heeft de cliënt inzicht over het aantal strippen die nog op de kaart staan. 

Na de testperiode bij een locatie, zijn we nu klaar voor de uitrol binnen de hele organisatie.