Vertrouwelijke vragen of klachten?

Het is belangrijk dat cliënten weten waar ze terecht kunnen met zaken die ze niet met iemand van De Waerden willen of durven te bespreken.

Bij De Waerden zijn twee verschillende typen cliëntvertrouwenspersonen waarop cliënten een beroep kunnen doen.

  • Zij kunnen voor reguliere vertrouwenszaken de cliëntvertrouwenspersonen vanuit Stichting SIG benaderen.
  • Zij kunnen, wanneer een situatie onder de Wet zorg en dwang valt terecht bij de cliëntvertrouwenspersonen van de Zorgstem.

Verwanten kunnen ook een beroep doen op de cliëntvertrouwenspersonen van Zorgstem (i.h.k.v. de Wet zorg en dwang) of die van Stichting SIG (reguliere vertrouwenszaken).

Vertrouwenspersonen reguliere vertrouwenszaken

Cliënten van De Waerden kunnen de reguliere vertrouwenspersoon bellen via: 06 1305 6353 of mailen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Vertrouwenspersonen Wet Zorg en Dwang

Iedere cliënt en zijn of haar vertegenwoordiger die te maken heeft met de Wet zorg en dwang (Wzd), heeft recht op bijstand door een onafhankelijke cliëntenvertrouwenspersoon Wzd van Zorgstem.

Zorgstem is één van de vier landelijke organisaties die het vertrouwenswerk binnen de Wzd uitvoert. De CVP Wzd is onafhankelijk, niet in dienst bij een zorginstelling, behandelt uw vraag of klacht vertrouwelijk, en biedt gratis ondersteuning. De nieuwe wet heeft als uitgangspunt dat zorgverleners niet zomaar een opname regelen of zorg mogen bieden die u niet wenst. Uitgangspunt is hierbij: nee, tenzij. Alleen als het niet anders kan, en alle alternatieven zijn onderzocht, mogen er beslissingen genomen worden waar u het zelf niet mee eens bent. 

Wat kan de cliëntenvertrouwenspersoon Wzd voor u betekenen?

  • Zij luisteren naar uw verhaal
  • Zij helpen u om uw vraag of klacht te verhelderen & verwijzen zo nodig door
  • Zij geven informatie en uitleg over uw rechten binnen de Wzd
  • Zij ondersteunen u bij het zoeken naar oplossingen van uw vraag of klacht
  • Zij kunnen desgewenst ondersteunen bij het schrijven van een klachtbrief, of meegaan naar gesprekken waar de klacht besproken wordt.

Contact opnemen met de Zorgstem kan via 088 - 678 1000.