clienten in de keuken die maaltijden bereiden

Artikel in het Noord-Hollands Dagblad 12 juli 2022 

’In het busje is het al feest’. In de nieuwe dagbesteding De Waerden onstaan de mooiste vriendschappen tussen de cliënten

Ze maken er zeep en kerstkaarten én bereiden er maaltijden. Maar nog belangrijker voor de cliënten van De Waerden is dat ze onder elkaar zijn in de nieuwe dagbesteding. ,,We worden ’s morgens opgehaald met een busje en dan is het al feest!’’
De dagbesteding aan de G. Rietveldweg op bedrijventerrein Beveland werd op 1 juli officieel geopend, maar is al enkele maanden in gebruik. ,,We hebben hier vier activiteitengroepen’’, zegt teammanager Jacqueline Peijnenburg.

Een groot deel van de begane grond wordt ingenomen door de kookgroep die de beschikking heeft over een koude keuken, een spoelstraat en een warme keuken. ,,Hier koken per dag maximaal zestien cliënten. Zij koken maaltijden voor een aantal woonlocaties van De Waerden. Het eten wordt thuisbezorgd door een cliënt die koerier is.’’

Biologisch

Volgens Peijnenburg worden de pakjes en zakjes zoveel mogelijk vermeden. ,,We koken biologisch en betrekken onze groenten rechtstreeks bij boeren uit de buurt. We vinden gezonde voeding heel belangrijk en dat willen we onze cliënten meegeven.’’ Voorheen waren er drie kookgroepen, verspreid door Alkmaar. ,,Die hebben we samengevoegd tot één kookgroep. We kunnen hier veel meer doen dan op die kleine locaties.’’

De overige activiteiten vinden plaats op de bovenverdieping. Zo is er de kantoorgroep die het hele jaar door kaarten maakt (inclusief de enveloppen) en er is een groep die onder meer buurtcadeaus verpakt in opdracht van een organisatie én kleding sorteert voor de Stichting Babyspullen. En dan is er nog de zeepmakerij waar zeepjes in alle vormen, kleuren en geuren worden gemaakt. ,,Het is een secuur klusje’’, aldus Peijnenburg.

De wijk in

De Waerden is afgestapt van het idee dat de cliënten de wijk in moeten. ,,Dat was in 2015 vanuit de WMO bedacht, vanuit het oogpunt van inclusie’’, zegt woordvoerster Pamela Hennekam. ,,We hebben het al die jaren geprobeerd. Het zorgde voor druk op het team. Als je als begeleider met een groep in een wijkcentrum zat, moest je in je eentje alles bemannen. Daarnaast werden de doelstellingen op het gebied van inclusie niet gehaald. We hebben ons de vraag gesteld of we nog wel voldoende kwaliteit leverden en wat het beste was voor het welzijn van onze cliënten. Nu zien we hoe mooi het is dat je met meerdere activiteiten in één pand zit. Je ziet nieuwe vriendschappen ontstaan tussen cliënten.’’

Veel leuker

Sandra is één van de cliënten in de dagbesteding in Heerhugowaard. Ze is vijf dagen in de week in de dagbesteding te vinden. Vandaag maakt ze bloemenwraps, maar ze is ook vaak te vinden bij de kantoorgroep. ,,Zeep maken vind ik best vermoeiend, daar hou ik niet van en ik hou ook niet van koken.’’ Toch heeft ze het goed naar haar zin in het centrum. ,,Dit is veel leuker dan in het wijkcentrum. We zijn hier met zijn allen en we ze gewoon close met elkaar. We worden ’s morgens opgehaald met een busje en dan is het al feest!’’

Bus wassen


Waar de dagbesteding voor de ene cliënt een uitkomst is, zijn er ook cliënten met andere ambities. Zij willen bijvoorbeeld werken in een echt restaurant. Via ’OPmaat’ wordt gekeken wat cliënten willen en kunnen en vervolgens worden hier bedrijven bij gezocht. Hennekam: ,,We hebben ook een jongen met een meervoudige beperking. Hij wilde graag in een garage aan de slag. Uiteindelijk hebben we een plek gevonden bij Connexxion waar hij een keer in de week vanuit zijn rolstoel een bus mag wassen. Maar we hebben bijvoorbeeld ook cliënten werken bij het Digibeten Kattencafé waar zij in de keuken en in de bediening werken.

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20220712_9217208